Advertisement
PRAWO I FINANSE
Raportowanie z Lokalnego Programu Ochrony Środowiska
Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. nr 62, poz. 627 ze zmian.) gminy mają obowiązek sporządzania co dwa lata raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska.
Dla większości gmin minęły już 2 lata od zatwierdzenia uchwałą tychże programów, zaistniała zatem ustawowa konieczność przygotowania raportów z ich wykonania.


Ustawodawca nie stawia jednak żadnych wymagań, co powinien zawierać raport, jaka ma być jego forma, struktura i treść. Pojawiają się więc pytania: jak taki raport powinien wyglądać, czy powinien to być dokument rozbudowany czy stosunkowo krótki? Do autorów niniejszego artykułu zwróciły się z tymi zapytaniami samorządy lokalne. Artykuł powstał zatem na bazie wskazówek udzielanych poszczególnym gminom.
 
Finansowe instrumenty pochodne typu quanto
Strategię przedsiębiorstwa w EU ETS można realizować w czterech płaszczyznach: zarządzanie emisjami, zarządzanie energią, kompensowanie emisji oraz handel emisjami.

Bazując na doświadczeniach z pierwszego okresu funkcjonowania EU ETS wydaje się słuszne, aby wyróżnić trzy poziomy strategii:
  1. Zarządzanie emisjami rozumiane jako przyjęcie odpowiedniej metody monitorowania, a także innych zmian w procesach technologicznych, bez dokonywania inwestycji lub modernizacji na instalacji, które pozwolą wykazać mniejszą emisję CO2, np. stosowanie bardziej kalorycznego paliwa kopalnego przy jednoczesnym przyjęciu monitorowania z zastosowaniem stałego wskaźnika referencyjnego emisji CO2 i współczynnika utleniania. Obserwacje rynku w pierwszym okresie rozliczeniowym pozwalają przypuszczać, że była to najczęściej wybierana strategia.
 
Nowelizacja ustawu o ZSEE
Celem wprowadzenia nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005 nr 180, poz. 1495 z późniejszymi zmianami), zwana dalej ustawą o ZSEE, jest wykonanie przez Polskę pełnej transpozycji dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 roku w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 37 z 13.02.2003 r.) oraz Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2010.

Wszystkie wprowadzane nowelizacją zmiany wynikają z obowiązków narzuconych na Polskę przez Unię Europejską i mają na celu uregulowanie wszelkich niejasności oraz wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń zebranych w trakcie stosowania przepisów ustawy o ZSEE. Polsce został narzucony obowiązek osiągnięcia, do 31 grudnia 2008 roku, poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w ilości 4 kg/mieszkańca/rok.
 
OZE - korzyść dla środowiska i inwestora
Jednym z obszarów inwestowania w ochronę powietrza i klimatu, dostępnym zarówno dla dużych przedsiębiorców, jak i dla osób fizycznych, są odnawialne źródła energii (OZE). Kotły opalane biomasą, kolektory słoneczne, pompy ciepła, małe elektrownie wodne, siłownie wiatrowe - to szerokie spektrum możliwości zastosowania sił przyrody dla prawie darmowej produkcji ciepła i energii elektrycznej.

Inwestycje tego typu mogą liczyć na pomoc pochodzącą z instytucji tworzących system finansowania ochrony środowiska w Polsce. Jednym z ogniw tego systemu jest Bank Ochrony Środowiska S.A.
BOŚ S.A. to nie tylko uniwersalny bank komercyjny. To także Bank realizujący proekologiczną misję, jaką jest wspieranie i uczestniczenie w realizacji polityki państwa w zakresie ochrony środowiska i rozwoju regionalnego. W ciągu ponad 17 lat istnienia BOŚ S.A. udzielił blisko 42,5 tys. kredytów na finansowanie działań proekologicznych w łącznej kwocie przekraczającej 8 mld zł. Klientami Banku są osoby prywatne, przedsiębiorcy i jednostki samorządu terytorialnego.
 

© 2024 Grupa INFOMAX