Advertisement
Kontrola najwyższej jakości
Na rynkowy sukces przedsiębiorstwa składają się obecnie nie tylko stosowane w nim nowoczesne technologie, wysokie kwalifikacje pracowników, dobre zarządzanie czy wreszcie wizja działania w przyszłości i jej bieżąca realizacja. Coraz ważniejsze, a w wielu branżach wręcz niezbędne, staje się wprowadzenie skutecznego systemu monitorowania i stałej kontroli zachodzących w danej organizacji procesów. System taki funkcjonuje już w firmie AQUA S.A. z Bielska-Białej.

Image

Image

Image
System monitoringu zdarzeń oparty jest na wdrożonym, utrzymywanym i stale doskonalonym Zintegrowanym Systemie Zarządzania. Do obsługi Zintegrowanego Systemu Zarządzania AQUA S.A. wdrożyła własne rozwiązania informatyczne. System informatyczny składa się z szeregu modułów powiązanych ze sobą, każdy odpowiadający za odrębny obszar – zarządzania dokumentacją, oceniania przedsiębiorstwa, zarządzania działaniami, wspomagania przedsiębiorstwa w sytuacjach awaryjnych, kryzysowych, obsługi laboratorium itd. System jet stale doskonalony i uzupełniany o nowe moduły. Obsługa systemu jest intuicyjna i może odbywać się przez aplikację kliencką Lotus Notes, jak i przez przeglądarkę internetową, co czyni go wieloplatformowym – począwszy od systemów Windows, a na systemie Linux skończywszy.

Aq-Iso
Zarządzanie dokumentacją ISO

Baza Aq-Iso stanowi kompletny system służący do zarządzania całością dokumentacji systemowej ISO. Moduł ten stanowi „serce” systemu, tutaj znajduje się cała dokumentacja opisująca pracę przedsiębiorstwa – od instrukcji po dokumenty strategiczne. Każdy obszar działania ujęty w strukturze procesowej, sklasyfikowany i ułożony zgodnie z wymogami norm i wewnętrznych uregulowań. Prosty oraz intuicyjny w obsłudze interfejs użytkownika ułatwia wszystkim pracownikom dostęp do aktualnej dokumentacji systemowej. System umożliwia szybkie dokonywanie i zatwierdzanie zmian oraz zarządzanie zapisami. Dzięki zastosowanym mechanizmom możliwa jest kontrola i zapewnienie aktualności wszystkich dokumentów nadzorowanych w ramach systemu ISO. System pozwala ograniczyć do niezbędnego minimum zaangażowanie pracowników w czasochłonne czynności związane z dokumentacją systemową.

Aq-Plany
System zarządzania realizacją planów

Aq-Plany to platforma informatyczna umożliwiająca planowanie, nadzorowanie realizacji oraz raportowanie wykonania różnego rodzaju planów tworzonych w organizacji.
Baza pozwala nadzorować wszystkie plany w jednym miejscu, przydzielać osoby odpowiedzialne za ich realizację oraz generować raporty w dowolnym formacie (wykresy, tabele, opisy).
Moduł „tworzenia planów” umożliwia projektowanie, kompletację danych z komórek organizacyjnych, modyfikację planu i jego ostateczne zatwierdzenie. Moduł „planu bieżącego” służy do bieżącego nadzoru nad realizacją zatwierdzonych zadań, zarówno pod względem rzeczowym, jak i finansowym.
Wszelkie niezgodności między planem a faktyczną realizacją są wychwytywane przez system, a każde przekroczenie wymaga podania uzasadnienia. Wbudowany system powiadomień umożliwia natychmiastowe powiadomienie osób odpowiedzialnych i decyzyjnych za usunięcie niezgodności.

Książka Dyspozytora
Książka Dyspozytora to w pełni elektroniczny system przeznaczony do obsługi dyspozytorni w przedsiębiorstwach komunalnych. System zastępuje tradycyjne dzienniki prowadzone w formie pisanej, umożliwia automatyczną wymianę informacji i dokładniejszy nadzór nad prowadzonymi działaniami.
Program zapewnia pełne statystyki z wykonanych prac. Bieżące zadania można wyświetlać w formie kalendarzy lub grupować wg wskazanych kryteriów – wykonawcy, kategorie lub status realizacji. Do zadań można przypisać wykonawcę, priorytet oraz termin realizacji. W przypadku przekroczenia – system automatycznie przesyła powiadomienia do wykonawców oraz oznacza zadanie jako przeterminowane.
Po zrealizowaniu działania osoby odpowiedzialne mogą wprowadzić opis podjętych działań. System umożliwia również dodawanie załączników w dowolnym formacie.
Przejrzystość i łatwość obsługi to kolejne zalety systemu, które uzyskano dzięki wykorzystaniu prostych formularzy, zawierających najważniejsze dane. Formularze te można dowolnie modyfikować, dopasowując je do specyfiki danego przedsiębiorstwa i konkretnego procesu.

Centralny Rejestr Wskaźników
System raportowania w przedsiębiorstwie

Centralny Rejestr Wskaźników zapewnia szybkie oraz łatwe śledzenie bieżącej kondycji przedsiębiorstwa. Dostarcza wymaganych informacji z różnych obszarów funkcjonowania organizacji, tworząc jeden, zwarty i przejrzysty raport umożliwiający szybką analizę sytuacji w przedsiębiorstwie.
Raz zaplanowany i uruchomiony Centralny Rejestr Wskaźników gromadzi na przestrzeni roku informacje od pracowników firmy. Porównuje wprowadzone dane z określonymi wartościami dopuszczalnymi oraz wymaga od wpisującego podania uzasadnienia w przypadku wystąpienia przekroczeń. Pozwala generować raporty na żądanie, które tworzone za pomocą jednego przycisku są dostępne dla Zarządu już po chwili.

AMS
System zarządzania działaniami

AMS stanowi uniwersalną platformę służącą do zarządzania działaniami, począwszy od działań korygujących, doskonalących i zapobiegawczych, a kończąc na zarządzaniu pracą działów i książce dyspozytorskiej.
W zależności od potrzeb Klienta możliwe jest stworzenie dowolnej ilości modułów pozwalających nadzorować i organizować pracę lub zadania w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Zastosowań systemu może być wiele – wykorzystanie aplikacji do nadzoru nad działaniami w ramach wdrożonego systemu zarządzania pozwala zwiększyć efektywność funkcjonowania organizacji. Przykładem zastosowania w innych obszarach działalności może być wykorzystanie systemu AMS jako bazy typu HelpDesk – miejsca gdzie pracownicy firmy mogą zgłaszać awarie, uwagi lub problemy związane ze sprzętem informatycznym.

Aq-Lab
Elektroniczny system obsługi laboratorium

Aq-Lab to system przeznaczony do kompleksowej obsługi laboratorium – począwszy od obsługi procesu katalogowania i rejestracji próbek, generowania sprawozdań, tworzenia harmonogramów, a kończąc na obsłudze zleceń.
System Aq-Lab oferuje szeroki zakres funkcjonalności dostępnych w wiodących produktach tego typu na rynku. Wykorzystanie technologii kodów kreskowych do identyfikacji badań oraz wyposażenie personelu laboratorium w specjalne identyfikatory znacznie ułatwia i przyspiesza pracę. Oparty na platformie Lotus Notes system Aq-Lab daje się łatwo zintegrować z pozostałymi systemami informatycznymi, wykorzystywanymi w firmie – w tym z pocztą elektroniczną oraz bazą dokumentów wewnętrznych.

Zdarzenia Awaryjne
Rejestr instrukcji awaryjnych

Pożar, włamanie, skażenie chemiczne – tych sytuacji najlepiej uniknąć. A co jeśli jednak się wydarzą? Wtedy niezbędne jest szybkie działanie, powiadomienie właściwych organów i jak najszybsze zażegnanie zagrożenia. Baza Zdarzenia Awaryjne pozwala zebrać wszystkie instrukcje związane z sytuacjami kryzysowymi w jednym miejscu. Najważniejsze numery telefonów, kreator pozwalający odnaleźć właściwą instrukcję postępowania – wszystkie te elementy zapewniają szybki dostęp do odpowiednich dokumentów.

***
Wdrożony w bielskiej AQUIE system jest pierwszym tak kompleksowym rozwiązaniem wprowadzonym w polskich firmach z branży wodno-ściekowej. Rozwiązaniem będącym w całości własnym, autorskim projektem opracowanym i wdrożonym siłami własnymi Spółki. Biorąc pod uwagę jego liczne zalety przyczyniające się do znaczącego usprawnienia działalności Spółki – pozostaje mieć nadzieję, że również inne firmy z tego sektora skorzystają z naszego przykładu i podążą tą drogą. Zainteresowanym chętnie będziemy służyć radą oraz pomocą.
Jest to tym bardziej ważne, iż stały dostęp do czystej wody oraz skuteczne i bezpieczne dla środowiska metody pozbywania się ścieków komunalnych dotyczą praktycznie wszystkich Polaków. Tyle tylko, że na co dzień – niestety – jeszcze zbyt rzadko o tym pamiętamy...


Piotr Falarz
Kierownik Działu Organizacji,
Informatyki iKontroli
AQUA S.A.
 

© 2024 Grupa INFOMAX