Advertisement
PREZENTACJE I WSPÓŁPRACA
Monografia hałasu
Cywilizację XXI wieku cechuje dynamika rozwoju gospodarczego, ruchliwość społeczeństwa, wzmożony transfer środków produkcji i wytworzonych produktów.

Potęguje się liczba zarejestrowanych pojazdów poruszających się po drogach. Następuje wzrost ruchu lotnictwa pasażerskiego, przy jednoczesnym rozwoju infrastruktury portów lotniczych. Sieć dróg o charakterze krajowym i międzynarodowym jest intensywnie budowana i modernizowana. Kolejnictwo przechodzi transformację – dostosowując się do nowych wyzwań cywilizacyjnych, gruntownie modernizując infrastrukturę torowisk i taboru kolejowego, z zamiarem przejęcia ciężaru transferu ludzi i towarów jako rozwiązanie alternatywne dla transportu drogowego i lotniczego.
 
Chcemy żyć w czystym i przyjaznym środowisku
Zadania i obowiązki Inspekcji określa aż 36 ustaw oraz kilkadziesiąt rozporządzeń wykonawczych. Zakres przeprowadzonych kontroli jest więc bardzo szeroki – od typowych zagadnień dotyczących ochrony powietrza, wody i gleby, poprzez ustawę o nawozach i nawożeniu do zagadnień związanych ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym czy też pojazdami wycofywanymi z eksploatacji.

Wysoki stopień urbanizacji Śląska i Zagłębia, duża liczba mieszkańców oraz zlokalizowanych tu obiektów przemysłowych, a także historia górniczo-hutnicza tego regionu – powodują, że jest to ciągle obszar borykający się z wieloma zaniedbaniami dotyczącymi ekologii. Nadal mamy jeszcze do czynienia z procesami restrukturyzacji „starych” zakładów, co skutkuje czasami zdarzeniami niekorzystnymi dla różnych komponentów środowiskowych – mówi dr Jerzy Kopyczok, zastępca Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
 
Powietrze musi być czystsze
Planowana inwestycja obejmuje przebudowę wybranych odcinków sieci cieplnej kanałowej Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Katowice S.A., wykonywanych w technologii tradycyjnej – na sieć preizolowaną.

Trasa sieci projektowanej może się całkowicie lub częściowo pokrywać z trasą już istniejącą – na odcinkach tych, istniejący kanał cieplny przewidziano do likwidacji. Na pozostałych odcinkach istniejąca sieć cieplna zostanie odcięta i zaślepiona. Rurociągi preizolowane wyposażone będą w instalację sygnalizacji awarii. Zmiana istniejącej sieci cieplnej „tradycyjnej”, kanałowej podziemnej – na sieć preizolowaną – pozwoli na zapewnienie dużej hermetyczności systemu, małych strat energii cieplnej do otoczenia oraz niewielkiego prawdopodobieństwa wystąpienia awarii z wypływem czynnika grzewczego na zewnątrz. Głównym efektem ekologicznym inwestycji będzie ograniczenie niskiej emisji substancji zanieczyszczających, przede wszystkim CO2, dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) oraz wyrzutu pyłu do atmosfery. Ograniczenie emisji wyżej wymienionych zanieczyszczeń wynika ze zmniejszenia strat energii, dzięki której możliwe będzie znaczące ograniczenie ilości spalanych paliw.
 

© 2024 Grupa INFOMAX