Advertisement
PRAWO I FINANSE
System EMAS jako element zarządzania firmą
– Temat brzmi groźnie. Jednak może rozszyfrowanie tajemniczego skrótu EMAS rozjaśni sytuację?
Niewątpliwie. EMAS, skrót od angielskich słów „Eco-Management and AuditScheme”, czyli system ekozarządzania i audytu, jest unijnym instrumentem przeznaczonym dla organizacji, które dobrowolnie, należy to podkreślić dobrowolnie, zobowiązują się do oceny swojego wpływu na środowisko i doskonalenia swojej działalności prośrodowiskowej w oparciu o cykl Deminga (PDCA – planuj, wykonaj, sprawdź, popraw). Krótko mówiąc – to system zarządzania środowiskowego.
 
Problem stary jak świat
Aktualnie obowiązująca ustawa transponuje wymagania prawa Unii Europejskiej zawarte w tzw. dyrektywie ramowej w sprawie odpadów, tj. dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/12/WE z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów (Dz. US w WE L 114 z 27.04.2006, str. 9). Celem niniejszej publikacji jest porównanie jej zapisów z regulacjami zawartymi w projekcie nowej ustawy.

Nowa ustawa transponuje wymagania prawa Unii Europejskiej zawarte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE
z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów (Dz. Urz. WE L 312 z 19 listopada 2008 r., str. 3) oraz 11 innych dyrektyw, w tym m.in.:
 
Ekologia i paragraf
Zasady postępowania z odpadami zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego reguluje Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 20 września 2005 r. nr 180, poz. 1495 z późn. zm.).

Ustawa ta określa obowiązki postępowania z odpadami zużytego sprzętu na poziomie użytkownika końcowego, czyli każdej osoby fizycznej oraz przedsiębiorcy wytwarzającego odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne, jakimi jest zużyty sprzęt, na poziomie zbierającego odpady zużytego sprzętu, prowadzącego zakład przetwarzania oraz recykling i inne formy odzysku odpadów powstałych po przetworzeniu (demontażu) zużytych urządzeń elektrycznych.
 

© 2024 Grupa INFOMAX