Advertisement
Zrównoważony rozwój energetyczny
Ocena finansowej i ekonomicznej efektywności inwestycji w odnawialne źródła energii


Kryzys paliwowy w latach 70. XX wieku uświadomił światu ograniczoność pierwotnych nośników energii. Obecnie wiadomo także, że ich nadmierna eksploatacja i zużycie powodują naruszenie bariery ekologicznej.

Image

Pojawiło się zatem pojęcie „zrównoważonego rozwoju energetycznego”, przez który rozumieć należy sposób gospodarowania energią tak, aby zapewnić dostęp do niej w wystarczającej ilości nie tylko obecnemu, ale i przyszłym pokoleniom oraz zmniejszyć do minimum negatywne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. W związku z tym wzrasta stale zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii (OZE).
Za barierę rozwoju OZE uważa się ciągle wysokie koszty produkcji energii odnawialnej. Potocznie uważa się, że energia z OZE jest przy aktualnym stanie techniki generalnie droższa od energii wytwarzanej w źródłach konwencjonalnych.  Jednak dla prawidłowego porównania i ocenyefektywności inwestycji w OZE należy dokonać rozróżnienia pomiędzy efektywnością finansową i ekonomiczną tego typu przedsięwzięć.

Efektywnie, czyli jak

Warto zaznaczyć, że analizę ekonomiczną coraz częściej uznaje się za drugi, pożądany lub nawet wymagany etap oceny efektywności przedsięwzięć rozwojowych. W UE przeprowadzenie analizy ekonomicznej (za pomocą analizy kosztów i korzyści) wymagane jest w celu pozyskiwania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności dla realizacji dużych projektów.
Analiza ekonomiczna pozwala na ocenę wkładu przedsięwzięcia we wzrost dobrobytu regionu lub kraju. Dokonuje się jej z punktu widzenia interesów społeczeństwa, w przeciwieństwie do analizy finansowej, która przyjmuje punkt widzenia właściciela. Przyczyną różnic pomiędzy efektywnością ekonomiczną a finansową projektów inwestycyjnych jest występowanie niedoskonałości rynku (market failures), takich jak: brak doskonałej konkurencyjności (np. występowanie monopoli, także naturalnych), występowanie efektów zewnętrznych oraz dóbr charakteryzujących się cechami dobra publicznego, jak i działalność państwa: cła, podatki.
W przypadku zgodności kryteriów efektywności ekonomicznej i finansowej nie jest potrzebna ingerencja państwa, gdyż sam rynek doprowadzi do efektywnej alokacji zasobów. Jednak w przypadku niezgodności tych kryteriów pełen liberalizm gospodarczy mógłby doprowadzić do utraty dobrobytu społecznego: poprzez odrzucanie projektów efektywnych ekonomicznie, lecz niewykonalnych finansowo, oraz wdrażanie projektów wykonalnych finansowo, lecz nieefektywnych ekonomicznie. Inwestycje w energetykę odnawialną zaliczane są zwykle do pierwszego typu projektów. Powodem tego stanu rzeczy jest głównie występowanie środowiskowych efektów zewnętrznych.

Koszty i korzyści

Analiza finansowa umożliwia dokładne prognozowanie środków, które pokryją przyszłe wydatki. Wykonanie jej pozwala zweryfikować finansową trwałość projektu, to znaczy zagwarantować zrównoważone saldo przepływów pieniężnych, oraz obliczyć wskaźniki finansowej rentowności projektu inwestycyjnego.
Analiza ekonomiczna natomiast posługuje się wartościami ekonomicznymi odzwierciedlającymi wartości, jakie społeczeństwo byłoby gotowe zapłacić za określone dobro lub usługę. Opisana powyżej analiza ekonomiczna ma w istocie takie samo znaczenie jak analiza kosztów i korzyści (CBA). Jest to schemat analityczny, którym posłużyć się można w ramach dowolnej usystematyzowanej, ilościowej oceny wstępnej projektu do ustalenia tego, czy lub w jakiej mierze dany projekt zasługuje na realizację ze społecznego punktu widzenia. Analiza kosztów i korzyści różni się więc od zwykłej oceny finansowej tym, że uwzględnia wszystkie korzyści i koszty, niezależnie od tego, kto je ponosi.

Rachunek efektywności

Cechą rachunku efektywności ekonomicznej jest to, że zachowuje on strukturę rachunku finansowej efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego. A zatem na podstawie skonstruowanego rachunku przepływów pieniężnych obliczane są wartości kryteriów oceny efektywności inwestycji, takie jak wartość bieżąca netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) czy też wskaźnik rentowności (PI). Ponieważ analiza obejmuje tutaj koszty i korzyści społeczne, często stosuje się nieco odmienne nazewnictwo, gdzie odpowiednikiem NPV jest ekonomiczna wartość bieżąca netto (Economic Net Present Value, ENPV), odpowiednikiem IRR jest ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu (Economic Internal Rate of Return, ERR), a odpowiednikiem PI jest wskaźnik korzyści-koszty (Benefit- Cost Ratio, B/C). Interpretacja tych wskaźników jest identyczna jak w analizie finansowej.

Rachunek ekonomiczny

Pierwszym krokiem w rachunku ekonomicznym jest usunięcie z rozpatrywanych strumieni pieniężnych elementów transferów, tj. pozycji, które nie stanowią ekwiwalentu użycia rzeczywistych zasobów w gospodarce, lecz jedynie świadczą o przekazaniu roszczeń w odniesieniu do zasobów między podmiotami gospodarującymi. Zalicza się do nich podatki, cła, subwencje, dotacje, transakcje kredytowe.
Drugim etapem jest wyeliminowanie istniejących zniekształceń, polegające na szacowaniu cen, jeśli takie nie istnieją (dotyczy to kosztów i korzyści zewnętrznych oraz dóbr publicznych), lub korygowaniu cen obserwowanych na rynkach, ale nieodzwierciedlających wartości społecznej dóbr i usług (dotyczy to istnienia monopoli, także naturalnych, asymetrii informacji oraz zniekształceń będących wynikiem polityki państwa; należy do nich stosowanie różnego rodzaju podatków, ceł, subsydiów).
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest korekta stopy dyskontowej zastosowanej na etapie analizy finansowej. Finansowa stopa dyskontowa opiera się na preferencjach wyrażanych na rynku kapitałowym. Ekonomiczna stopa dyskontowa jest to stopa aktualizacji wyrażająca preferencje społeczeństwa w zakresie spożycia w czasie.

Jak wyceniać

Istnieje wiele metod wyceny kosztów i korzyści środowiskowych – w literaturze wyróżnia się dwie podstawowe grupy metod: tzw. physical linkage methods oraz tzw. behavioural linkage methods. Te pierwsze to inaczej metody bazujące na cenach rynkowych, te drugie to tzw. nowoczesne metody wyceny, bazujące na funkcjach popytu i podaży. Metody cen rynkowych pozyskały sobie w przeszłości wielu zwolenników wśród ekonomistów ze względu na swą prostotę oraz fakt, że mierzą efekt bezpośrednio obserwowalny na rynku. Jednakże obecnie wady tej grupy metod są szeroko rozpoznane.
Stąd nastąpiło przejście od metod bazujących na cenach rynkowych, do metod bazujących na funkcjach popytu i podaży. Konsumpcja dóbr rynkowych ma być w jakiś sposób powiązana z poziomem podaży dóbr środowiskowych, przy czym wielkość podaży tych dóbr jest determinowana ich jakością lub dostępnością.
Wartość dobra nierynkowego otrzymuje się przez zebranie danych o tym, jak zmienia się popyt na dobro rynkowe przy zmianach w dostępności/ jakości dóbr lub usług środowiska. Innymi słowy, dobro środowiska wpływa na popyt na pewne dobra rynkowe poprzez oddziaływanie na poziom dobrobytu uzyskiwany przez gospodarstwa domowe dzięki konsumpcji dobra rynkowego.

Jak zbadać

Metody deklarowanych preferencji polegają na próbie symulacji rynku na dobra środowiskowe. Dokonuje się tego najczęściej poprzez badania ankietowe. Najczęściej stosowaną metodą jest metoda wyceny warunkowej (contingent valuation method, CVM). Respondenci proszeni są bezpośrednio o określenie, jaką kwotę są gotowi zapłacić (WTP) za zmianę jakości środowiska lub też jaką kwotę są skłonni przyjąć. Technika jest określana jako „warunkowa”, ponieważ dobro lub usługa w rzeczywistości niekoniecznie będą dostarczone. Sytuacja, do której odnosi się respondent przy określaniu wartości, jest hipotetyczna i zakłada się, że respondenci zachowują się w identyczny sposób jak na prawdziwym rynku. W celu znalezienia średniej wartości WTP lub WTA z próby analizuje się wyniki ankiet za pomocą metod ekonometrycznych.

Wycena warunkowa

W ramach wyceny korzyści środowiskowych inwestycji w OZE w lutym 2007 r. autorka przeprowadziła ogólnopolskie badanie metodą wyceny warunkowej. Badanie ankietowe składało się z etapów wstępnych: badania fokusowego oraz pilotażowego, które zostały przeprowadzone przez autorkę we własnym zakresie, oraz badania głównego, które zostało przeprowadzone we współpracy z Instytutem Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International Sp. z o.o. Badanie główne zrealizowano na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski liczącej 1009 osób. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego w domach respondentów.
Badanie dotyczyło jakości powietrza w Polsce w odniesieniu do subiektywnego postrzegania tego zagadnienia przez respondentów i do gotowości płacenia części własnego dochodu w celu poprawy jakości powietrza. Zasadniczym celem badania było oszacowanie średniej miesięcznej kwoty gotowości do zapłaty (WTP) gospodarstwa domowego dodatkowo za energię elektryczną w celu poprawy jakości powietrza.
Jakość powietrza została zdefiniowana w kontekście wielkości szkód wyrządzanych przy danym poziomie zanieczyszczenia. Szkoda środowiskowa składała się z sześciu odrębnych komponentów, takich jak: śmiertelność ludzi, zachorowania (głównie choroby oddechowe), widoczność, materiały budowlane, zabytki oraz ekosystemy.

Ankieta

Pytania wyceniające zostały przedstawione w formie karty płatności. Respondent udzielał odpowiedzi za pomocą 20 możliwych kategorii kwot (od 0 zł do 500 zł). Dobór kwot został dokonany na podstawie badania pilotażowego w taki sposób, że rosną one mniej więcej liniowo w skali logarytmicznej.
Podstawowe statystyki podsumowujące odpowiedzi na pytania wyceniające są zawarte w tabeli 1.

Image
Tabela 1. Oszacowane parametry rozkładów wszystkich danych (w zł). Źródło: Opracowanie własne.

Średnia miesięczna kwota WTP za wyższą jakość powietrza atmosferycznego we wszystkich komponentach wyniosła 9,86 zł. Leży ona w przedziale ufności dla zwykłej średniej (ta cecha jest prawdziwa także dla wszystkich cząstkowych WTP).
Kolejną część kwestionariusza stanowią pytania dotyczące opinii respondentów na dany temat. Pytania te zostały zaprojektowane z myślą o zidentyfikowaniu respondentów protestujących, czyli osób, które zadeklarowały zerową gotowość do zapłacenia, niezgodną z ich prawdziwymi preferencjami, jako wyraz protestu przeciwko pewnym aspektom kwestionariusza. Na podstawie odpowiedniej procedury zidentyfikowano 90 respondentów protestujących, co stanowi 8,9 proc. próby. Statystyki charakteryzujące tendencję centralną po usunięciu respondentów protestujących przedstawia tabela 2.

Image
Tabela 2. Oszacowane parametry rozkładów wszystkich danych po usunięciu respondentów protestujących (w zł). Źródło: Opracowanie własne.

Przeprowadzono także testy istotności mające na celu wykrycie zależności pomiędzy zgłaszanym protestem a cechami społeczno-demograficznymi respondentów. Okazało się, że protest nie zależy istotnie od badanych cech, z wyjątkiem wieku – protestujący są starsi.
Końcową część kwestionariusza stanowią pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów, które zostały wykorzystane do grupowania respondentów i porównywania wartości w grupach, a także analizy regresji gotowości do zapłaty od poszczególnych cech respondentów.

Wnioski z ankiety

Końcowy wniosek jest taki, że deklarowana kwota WTP zależy istotnie od województwa (najwyższe wartości w zachodniopomorskiem i dolnośląskiem, a najniższe w mazowieckiem i świętokrzyskiem), jednak nie można stwierdzić, czym ta zależność jest spowodowana, od stanu cywilnego – osoby stanu wolnego są skłonne płacić najwięcej, osoby pozostające w stałych związkach mniej, a osoby owdowiałe i rozwiedzione najmniej, oraz od wieku – starsi są skłonni przeciętnie płacić mniej. Szczególnie istotny wydaje się brak zależności pomiędzy gotowością do zapłaty a dochodem gospodarstw domowych. Ujawnienie braku tej zależności autorka jest skłonna przypisać przede wszystkim niskiemu poziomowi zamożności społeczeństwa polskiego, co skutkuje dużą presją na zaspokajanie podstawowych potrzeb gospodarstwa domowego, ale także niewielkiemu doświadczeniu społeczeństwa w uczestnictwie w badaniach ankietowych, w postawie roszczeniowej wielu osób oraz wciąż niskiej świadomości ekologicznej.

Korzyści środowiskowe

Badanie ankietowe ostatecznie posłużyło do oszacowania wskaźnika jednostkowego korzyści środowiskowych produkcji energii z OZE (1 MWh energii elektrycznej lub 1 GJ ciepła) według procedury zaproponowanej przez autorkę. Korzyści środowiskowe produkcji energii z odnawialnych źródeł zostały obliczone w oparciu o szacunek unikniętych kosztów środowiskowych produkcji „czarnej” energii przez energetykę zawodową. A zatem przyjęto założenie, że energia ze źródeł odnawialnych zastępuje energię ze źródeł konwencjonalnych. Stwierdzenie to dotyczy nie tylko sytuacji, gdy źródła odnawialne zastępują już istniejące źródła konwencjonalne, ale również odnosi się do przypadku zwiększania produkcji energii. Przy obecnym braku w Polsce elektrowni jądrowych należy przyjąć, że gdyby nie źródła odnawialne, to owo zwiększenie produkcji energii musiałoby się odbyć w źródłach konwencjonalnych.

Źródła zanieczyszczeń

Głównymi antropogenicznymi źródłami zanieczyszczeń atmosfery są: energetyka zawodowa i przemysłowa, technologie przemysłowe, sektor komunalno-bytowy oraz transport. W odniesieniu do podstawowych zanieczyszczeń powietrza największymi źródłami emisji są:
  • w przypadku SO2 – procesy spalania paliw w energetyce zawodowej i sektorze komunalno- bytowym,
  • w przypadku NOx – procesy energetycznego spalana paliw i transport,
  • w przypadku pyłów – procesy energetycznego spalania paliw w przemyśle, energetyce zawodowej oraz sektorze komunalnobytowym,
  • w przypadku CO2 – transport i procesy energetycznego spalania paliw w energetyce zawodowej.

Jednostkowy wskaźnik korzyści

Do obliczeń wskaźnika jednostkowego korzyści środowiskowych produkcji energii z OZE, a konkretnie w celu określenia udziału procentowego emisji zanieczyszczeń przez energetykę zawodową w całkowitym rocznym zanieczyszczeniu powietrza atmosferycznego, przyjęto wielkość procentową ditlenku siarki, jako reprezentatywnego rodzaju zanieczyszczenia powietrza, ze względu na to, że jest to zanieczyszczenie oddziałujące w większym lub mniejszym stopniu praktycznie na wszystkie komponenty szkody środowiskowej wskazane w badaniu ankietowym. Obliczony na tej podstawie odsetek rocznej średniej kwoty gotowości do zapłaty deklarowanej przez gospodarstwa domowe w Polsce został przyjęty jako wysokość szkód środowiskowych powodowanych przez energetykę zawodową w Polsce. Obliczony na tej podstawie wskaźnik jednostkowy korzyści środowiskowych produkcji energii z OZE wynosi 7,22 zł/MWh, a w przeliczeniu na energię ciepła 2,01 zł/GJ.
Autorka zdaje sobie sprawę, że jest to wartość w znacznej mierze szacunkowa. Jednak praktycznie wszystkie metody wyceny środowiska są obarczone pewną dozą niepewności i jak na razie nie da się tego uniknąć.

Analizy studium przypadku

Poniżej zostały przedstawione wyniki oceny finansowej i ekonomicznej efektywności modelowych przedsięwzięć inwestycyjnych z obszaru energetyki odnawialnej: parku wiatrowego oraz elektrociepłowni biogazowej rolniczo-utylizacyjnej, jako tych technologii OZE, które wydają się mieć największy potencjał wzrostowy w Polsce w najbliższych latach. Efektywność finansowa została obliczona w dwóch wariantach: w wariancie bazowym oraz przy założeniu braku instrumentów wsparcia ze strony Państwa. Dopiero ten drugi wariant jest właściwy dla porównania efektywności finansowej z ekonomiczną.

Image
Tabela 3. Wartości kryteriów oceny efektywności finansowej i ekonomicznej parku wiatrowego oraz elektrociepłowni biogazowej. Źródło: Opracowanie własne.

Efektywność ekonomiczna przedsięwzięć została obliczona dla czterech wariantów, uwzględniających niższy wskaźnik korzyści środowiskowych, obliczony na podstawie badania autorskiego, wyższy wskaźnik na podstawie metodyki ExternE oraz wyższą społeczną stopę dyskontową rekomendowaną przez KE oraz niższą rekomendowaną przez EPA.
Analiza przykładowych inwestycji w OZE zdaje się potwierdzać często wyrażany w literaturze pogląd, jakoby efektywność ekonomiczna tych inwestycji była zdecydowanie wyższa od ich efektywności finansowej (bez wsparcia państwa). W analizowanych przypadkach efektywność ekonomiczna kształtuje się na wysokim poziomie, a zatem przedsięwzięcia powinny być zrealizowane, gdyż prowadzą do wzrostu dobrobytu społecznego. Uzasadnione więc byłoby zastosowanie narzędzi wsparcia w postaci dotacji, kredytów preferencyjnych oraz przychodów z tytułu sprzedaży świadectw pochodzenia energii.

dr Magdalena Ligus
Adiunkt w Katedrze Finansów
Przedsiębiorstw i Zarządzania Wartością
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu


Literatura:
1. Analiza kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych: Przewodnik. Dokument opracowany przez Jednostkę ds. Ewaluacji, Dyrekcja Generalna – Polityka Regionalna, Komisja Europejska, 2003.
2. Biogaz rolniczy – produkcja i wykorzystanie, Instytut Energetyki Odnawialnej, wydawca Mazowiecka Agencja Energetyczna Sp. z o.o., Warszawa, grudzień 2009, www.mae.com.pl/biogaz/
3. Blaug M.: Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
4. Boardman A.E., Greenberg D.H. [i inni]: Cost-benefit analysis. Concepts and practice. Prentice Hall, New Jersey 2001.
5. Dziegielewska D.A., Mendelsohn R.: Valuing air quality in Poland. Environmental and Resource Economics, No. 30, 2005, s. 131-163.
6. Energetyka wiatrowa w Polsce. Raport listopad 2009, TPA Horwath Polska oraz kancelaria prawna Zakrzewski, Domański, Palinka http://www.tpa-horwath.pl/
7. ExternE: Externalities of energy: Volume 7- Methodology 1998 update. European Commission, EUR 18835, 1999.
8. Freeman A.M.: The benefits of environmental improvement. Theory and practice, Johns Hopkins University Press, London 1979.
9. Guidelines for preparing economic analysis. U.S. Environmental Protection Agency, 2000.
10. Hanemann W.M.: Valuing the environment through contingent valuation, “Journal of Economic Perspectives”, 1994, Vol. 8, No. 4, s. 37-38.
11. Hoehn J.P., Randall A.: Too many proposals pass the benefit cost test, “The American Economic Review”, 1989, No. 79, s. 544-551.
12. Kalkulator biogazowy, www.mae.com.pl/biogaz/
13. Ligus (Baron) M.: Techniki pomiaru preferencji w analizie kosztów-korzyści projektów środowiskowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1042 „Zarządzanie finansami firm – teoria i praktyka” Tom I, 2004, s. 33-47.
14. Ligus M.: Poprawność (validity) waloryzacji środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metody wyceny warunkowej, [w] Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, red. A. Graczyk, Wydawnictwo EkoPress, Białystok-Wrocław 2007, s. 14-22.[a]
15. Ligus M.: Zastosowanie analizy kosztów i korzyści w ocenie ekonomicznej efektywności inwestycji w odnawialne źródła energii, Praca doktorska, AE we Wrocławiu, 2007.[b]
16. Ligus M.: Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii. Analiza kosztów i korzyści. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.
17. Lothian A., Stove K. (red.): Application of environmental valuation in South Australia. Report of the Environmental Working Group to the Natural Resources Council, Published by Department for Environment, Heritage and Aboriginal Affairs, Adelaide 1999.
18. Maler K.G.: Environmental economics. A theoretical inquiry, John Hopkins University Press for Resources for the Future, Baltimore 1974.
19. Mitchell R.C., Carson R.T.: Using surveys to value public goods: the contingent valuation method, Resources for the Future, Washington D.C. 1989.
20. Mokrzycki E.: Idea generacji rozproszonej. Nowe spojrzenie na środowisko. Nafta & Gaz Biznes, październik 2003.
21. Pearce D., Barbier E.B.: Blueprint for a sustainable economy, Earthscan Publications Ltd, London 2000.
22. Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Fundusze strukturalne, Fundusz Spójności oraz Instrument Przedakcesyjny, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej. Raport końcowy 16.06.2008.
23. Radović U., Srtupczewski A.: Koszty zewnętrzne wytwarzania energii elektrycznej w Polsce. Biuletyn miesięczny PSE S.A., nr 1/2 2006.
24. Radović U.: Energia elektryczna ze źródeł odnawialnych w Polsce – czy uniknięty koszt zewnętrzny uzasadnia dodatkowy koszt dla odbiorców finalnych? I Regionalna Konferencja i Wystawa „Energia odnawialna na Pomorzu Zachodnim” Szczecin, 26 listopada 2003, s. 81-91.
25. Radović U.: Uproszczona metodyka szacowania kosztów zewnętrznych w wyniku emisji zanieczyszczeń powietrza związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej. XVI Konferencja z cyklu „Zagadnienia surowców energetycznych w gospodarce krajowej” zorganizowana przez Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią oraz Komitet Gospodarki Surowcami Mineralnymi Polskiej Akademii Nauk, Zakopane 2002.
26. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.
27. Sektorowy program operacyjny – środowisko. Część diagnostyczna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2005 www.mos.gov.pl
28. Sell A.: Project evaluation. An integrated financial and economic analysis, Avebury, Sydney 1991.
29. Shechter M.: Wycena środowiska, [w] Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, red. H. Folmer, L. Gabel, H. Opschoor, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1996.
30. Smith V.K., Krutilla J.V.: Toward reformulating the role of preservation value of water quality, “Land Economics” 1982, Vol. 61, No. 3, s. 281-291.
31. Sulejewicz A.: Analiza społecznych kosztów i korzyści. Między ekonomią dobrobytu a planowaniem rozwoju, PWN, Warszawa 1991.
32. Wind Energy – The Facts, EWEA, March 2009 www.ewea.org
33. Wind energy market in Poland and its prospects to 2020, BiznesPolska.pl, www.ieo.pl/raporty.
34. Wizja rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce do 2020 r. Raport IEO na zlecenie PSEW, Warszawa, listopad 2009 r. (podsumowanie raportu www.ieo.pl/raporty/)


Śródtytuły pochodzą od redakcji.
 

© 2024 Grupa INFOMAX