Advertisement
Nowelizacja ustawu o ZSEE
Celem wprowadzenia nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005 nr 180, poz. 1495 z późniejszymi zmianami), zwana dalej ustawą o ZSEE, jest wykonanie przez Polskę pełnej transpozycji dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 roku w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 37 z 13.02.2003 r.) oraz Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2010.

Image

Image

Image
Wszystkie wprowadzane nowelizacją zmiany wynikają z obowiązków narzuconych na Polskę przez Unię Europejską i mają na celu uregulowanie wszelkich niejasności oraz wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń zebranych w trakcie stosowania przepisów ustawy o ZSEE. Polsce został narzucony obowiązek osiągnięcia, do 31 grudnia 2008 roku, poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w ilości 4 kg/mieszkańca/rok.
Nowelizacja ta znacznie rozszerzy grono przedsiębiorców podlegających ustawie o ZSEE. Ustawodawcy dokładniej sprecyzowali definicje "wprowadzającego sprzęt", ujmując w niej nie tylko przedsiębiorców importujących oraz produkujących sprzęt, po czym wprowadzających go do obrotu w kraju na podstawie umowy sprzedaży i faktury VAT. Zaliczają się do nich również wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający sprzęt odpłatnie bądź nieodpłatnie, po raz pierwszy na terytorium kraju, w celu jego używania lub dystrybucji. Tak więc "wprowadzającym sprzęt" jest również przedsiębiorca produkujący przez siebie sprzęt i wprowadzający go do obrotu w drodze leasingu, jak również przedsiębiorca sprowadzający chociażby jedną maszynę na potrzeby własnej działalności w celu jej użytkowania. Obowiązek rejestracji w Rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie, zwanym potocznie GIOŚ, oraz spełnienia obowiązków określonych dla "zbierającego" w ustawie o ZSEE obejmie więc nie tylko sprzedawców detalicznych i hurtowych, gminnych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie zbierania odpadów komunalnych. Również punkty serwisowe i punkty skupu złomu będą musiały podjąć takie działania.
Rozszerzenie tej definicji spowodowane było obserwacjami dotychczas istniejącej gospodarki odpadami, z której wynikało, iż większość wielkogabarytowych urządzeń gospodarstwa domowego trafia na skupy złomu, a nienadający się do naprawy sprzęt teleinformatyczny, telekomunikacyjny i audiowizualny pozostawiany zostaje przez klientów w punktach serwisowych. Do "zbierających" będą zaliczać się również zakłady przetwarzania, do których musi trafiać zebrany zużyty sprzęt w celu usunięcia z niego składników niebezpiecznych, demontażu i dalszego przetworzenia.
W rejestrze prowadzonym przez GIOŚ będą musieli znaleźć się także przedsiębiorcy zagraniczni wprowadzający sprzęt, a zrobić będą to musieli za pośrednictwem przedstawiciela ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2007 nr 155, poz. 1095) lub zarejestrowanej w GIOŚ Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego.
Dotychczas każdy wprowadzający sprzęt na rynek polski przy rejestracji w GIOŚ miał obowiązek uiszczenia opłaty rejestrowej, a w następnych latach opłaty rocznej, która zależała od wielkości przedsiębiorstwa oraz jego dochodu netto uzyskanego ze sprzedaży wprowadzonego w danym roku sprzętu. Wahała się ona w granicach od 50 zł do 7500 zł. Z datą wejścia w życie nowelizacji, która przewidywana jest na dzień 1 stycznia 2009 roku, opłata ta ma ulec zmniejszeniu i wahać się będzie od 300 zł dla mikroprzedsiębiorców do 4000 zł w jej górnych granicach.
Ponadto w rozdziale 3 uregulowano dokładny termin uiszczania zabezpieczenia finansowego przez przedsiębiorców wprowadzających sprzęt przeznaczony do gospodarstw domowych, które istnieje w postaci środków finansowych. Środki te w momencie niewywiązania się przedsiębiorcy z określonych ustawą poziomów odzysku i recyklingu zostają przeznaczone na sfinansowanie prawidłowego zagospodarowania odpadów pochodzących z zużytego sprzętu. Termin jego uiszczania nie jest określony w obowiązującej ustawie, a zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Prawnego Ministerstwa Środowiska przypada on do końca roku kalendarzowego przed rokiem, w którym zamierza wprowadzić sprzęt przeznaczony do gospodarstw domowych. W nowelizacji określono termin jego uiszczania do końca czerwca danego roku, którego to zabezpieczenia dotyczy. Proponuje się również, aby w momencie niewywiązania się przedsiębiorcy z obowiązkowych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu, środki z zabezpieczenia finansowego przekazywane były bezpośrednio na poczet należnej opłaty produktowej.
Od pierwszej wersji proponowanej nowelizacji miała ona w zamiarze zmniejszyć częstotliwość składania przez przedsiębiorców sprawozdawczości, dotyczącej gospodarki tego typu odpadami z kwartalnego na półroczny. Było to spowodowane jej zbyt dużą częstotliwością i utrudnieniami z niej wynikającymi w funkcjonowaniu przedsiębiorców.
Z dniem 1 stycznia 2008 roku wszedł w życie artykuł 30 ustawy o ZSEE mówiący o obowiązkach osiągnięcia przez wprowadzających sprzęt określonych poziomów odzysku i recyklingu, a nie było określonych ilości, które mają być poddane tym procesom. Dlatego też jedną z najważniejszych wprowadzanych zmian jest zaproponowanie odpowiednich procentowych poziomów zbiórki zużytego sprzętu dla poszczególnych grup według Załącznika 1 do ustawy o ZSEE. Będą one corocznie określane przez Ministra właściwego do spraw środowiska oraz Ministra właściwego do spraw gospodarki na podstawie charakterystyki rynku w poprzednim roku oraz ilości i masy wprowadzonego przez przedsiębiorców sprzętu w poprzednim roku kalendarzowym. Wprowadzający sprzęt będą musieli raportować co pół roku osiągnięte poziomy zbiórki, odzysku i recyklingu do GIOŚ na podstawie otrzymanych od zakładu przetwarzania zaświadczeń o zużytym sprzęcie oraz dodatkowej ewidencji. Wprowadzający będzie miał obowiązek podpisania umowy współpracy (w formie pisemnej) z zakładem przetwarzania zarejestrowanym w GIOŚ, o zdolnościach przetwórczych umożliwiających przetworzenie zebranego zużytego sprzętu.
Zdecydowano się również w nowym projekcie ustawy na wprowadzenie wysokości określonych kar dla przedsiębiorców biorących udział w gospodarce zużytym sprzętem między innymi za niewłaściwą rejestrację w GIOŚ czy nieaktualne dane przedsiębiorców w Rejestrze oraz brak wprowadzenia w nim zmian, które sięgają nawet do 5 000 000 zł. Inne wykroczenia przedsiębiorców wyłapywane są od 30 czerwca 2008 roku przez Inspekcje Ochrony Środowiska na podstawie Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2008 roku w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Ochrony Środowiska uprawnień do dawania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. 2008 nr 107, poz. 682 z późniejszymi zmianami).
Uległy zmianie także obowiązki organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, która w momencie podpisania umowy współpracy z wprowadzającym sprzęt przejmie całkowicie jego obowiązki wynikające z tej ustawy. Ponadto organizacje te mają obowiązek przekazywania 5% swoich dochodów na sfinansowanie działań edukacyjnych oraz poszerzających wśród mieszkańców i przedsiębiorców wiedzę z zakresu prawidłowego postępowania z tego typu odpadami.
Krajowi ustawodawcy poprzez wprowadzenie tych zmian mają na celu przede wszystkim uniknięcie wysokich kar, jakie Polska będzie musiała zapłacić Unii za nieosiągnięcie poziomu zbierania w ilości
4 kg/mieszkańca/rok oraz zmobilizuje przedsiębiorców do zastosowania się do od dawna istniejących przepisów prawych.

Izabela Jabłońska
Specjalista ds. gospodarki odpadami
i ochrony środowiska
Karat Elektro Recykling Sp. z o.o.
 

© 2024 Grupa INFOMAX