Advertisement
Pod znakiem prawa i finansów
XI Wyjazdowe Spotkanie Członków Polskiej Izby Ekologii

Image Image

W dniach 21-22 maja bieżącego roku Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej „Leśnik” w Ustroniu-Jaszowcu gościł uczestników kolejnej konferencji Izby. Tradycyjnie, spotkanie służyło pogłębianiu wiedzy na tematy traktujące ochronę środowiska jako ważną sferę gospodarki, wymianie poglądów – ale także integracji członków PIE.

Image

Image

Image

Image

Tegoroczne spotkanie – zarówno z uwagi na dobór prelegentów, prezentowane zagadnienia, jak i problemy najczęściej poruszane w dyskusji – upłynęło pod znakiem prawodawstwa i finansów.
Obrady otworzył Grzegorz Pasieka – Prezes Zarządu Polskiej Izby Ekologii. Pierwszy referat wygłosił Adam Liwochowski, prezes zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Tematem wystąpienia była Lista przedsięwzięć priorytetowych planowanych do dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Katowicach na rok 2010. Prelegent omówił zmiany sytuacji prawnej funduszy wojewódzkich, przychody oraz ich źródła: opłaty za korzystanie ze środowiska, zwroty rat pożyczek. Przedstawił również szczególną pozycję śląskiego Funduszu i jej przyczyny: przemysłową specyfikę regionu, który wiele do Funduszu wnosi, ale także wiele wymaga.
Kolejnym wątkiem była struktura beneficjentów oraz liczba i rodzaj zadań inwestycyjnych przyjętych do dofinansowania w 2009 roku. Największe zainteresowanie słuchaczy, sądząc po ilości zadawanych pytań i wygłaszanych opinii, wywołały jednak informacje dotyczące priorytetów na najbliższą przyszłość, kryteriów oceny wniosków, mechanizmów przyznawania dotacji oraz udzielania pożyczek, a także wysokość możliwych dopłat.

O Planowaniu zamówień publicznych i przygotowaniu postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego mówił Józef Stęplewski, reprezentujący Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach. Już początek wystąpienia, a mianowicie stwierdzenie faktu, że mimo 15 lat obowiązywania Ustawy o zamówieniach publicznych, szczegółowa interpretacja jej przepisów i konkretnych przypadków ciągle sprawia trudności – zamienił referat w burzliwą chwilami dyskusję. Przywołano wiele przykładów z własnej praktyki i tych, o których bywało głośno w polskim życiu gospodarczym. Wnioski niestety nie były zbyt optymistyczne: częste zmiany oraz mnogość przepisów, a także wiele możliwości ich wykładni nie ułatwiają życia zarówno pracownikom administracji i jednostek budżetowych, jak i przedsiębiorcom...
Następnym ważnym zagadnieniem były procedury postępowania przy planowaniu zamówienia publicznego, mechanizmy związane z ogłaszaniem przetargów oraz kryteria decydujące o ich rozstrzyganiu. I tu – niestety – również pojawiało się wiele wątpliwości.
Więcej optymizmu wzbudziła oferta produktów i usług dla przedsiębiorstw, oferowana przez Bank Millennium S.A. Jako wprowadzenie do prezentacji 20-letnie tradycje obecności banku na polskim rynku finansowym, jego pozycję, kapitały własne oraz międzynarodową praktykę i doświadczenia przedstawiła Bożena Kania, dyrektor Oddziału Regionalnego Banku Millennium w Katowicach.
Józef Stęplewski swój drugi w tym dniu obrad referat opatrzył tytułem Postępowanie odwoławcze po nowelizacji ustawy. Kontrola udzielania zamówień publicznych przez RIO i występujące najczęściej nieprawidłowości. Wystąpienie to było praktycznie kontynuacją pierwszego i rozwijało bardziej szczegółowo poruszane uprzednio wątki. Tak jak i wcześniej, wywołało sporo polemik. Zamówienia z wolnej ręki, zasada uczciwej konkurencji w specyfikacji zamówienia, zamówienia wielopozycjowe, unieważnianie postępowania przetargowego – to tylko niektóre z poruszanych w nim ważnych problemów.

Inne interesujące aspekty szacowania nakładów na ekologię przedstawiła dr Magdalena Ligus, adiunkt Katedry Finansów Przedsiębiorstwa i Zarządzania Wartością Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. W wykładzie poświęconym Wycenie korzyści środowiskowej inwestycji w odnawialne źródła energii zaprezentowała ocenę ich efektywności finansowej, uwarunkowania prawne, technologiczne i ekonomiczne. Mieliśmy okazję zapoznać się z udziałem poszczególnych rodzajów energii w bilansie jej produkcji uzyskiwanej z OZE w Polsce i na świecie.
Referat zawierał także omówienie dotychczasowej dynamiki rozwoju wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, regulacji, które ten proces zapoczątkowały, np. nowelizacja ustawy Prawo energetyczne.
Ciekawym wątkiem były także prognozy rozwoju inwestycji w tej dziedzinie, w odniesieniu do danego typu i rodzaju instalacji. Tu porównano na przykład elektrownie wiatrowe, biogazownie uprawowe, biogazownie utylizacyjne, geotermię, kolektory słoneczno-termiczne, pompy ciepła.
Podstawą zaprezentowanych ocen była analiza kosztów oraz finansowej efektywności inwestycji, horyzont czasowy zwrotu nakładów, otoczenie prawne, stopień komplikacji zastosowanej technologii, koszty eksploatacji itp. Przedstawiono również możliwe ścieżki wsparcia potencjalnych inwestorów w kontekście Krajowego Planu Działań na rzecz OZE, który będzie determinował kształt tego sektora.

Następny dzień obrad XI Wyjazdowego Spotkania Członków Polskiej Izby Ekologii w Ustroniu otworzyło drugie wystąpienie dr Magdaleny Ligus Analiza kosztów i korzyści społecznych inwestycji w odnawialne źródła energii, będące rozwinięciem i uzupełnieniem poruszanej wcześniej tematyki. Tym razem przyszła pora na omówienie modelowych przykładów inwestycji. Oceniono na przykład warianty opłacalności małej biogazowni z uwzględnieniem skali dotacji do wkładu własnego inwestora. Przedstawiono możliwe metody wyliczania stopy zwrotu poniesionych nakładów i ewentualnych zysków. Podobnej analizie poddano także elektrownię wiatrową.
Referat ukazywał również konkretne przykłady instalacji OZE w Polsce i na świecie. Interesujące były zwłaszcza przykłady duńskie i niemieckie, to jest z państw, gdzie ten sektor jest najlepiej rozwinięty. Okazuje się jednak, że zarówno tam, jak i u nas procedury lokalizacyjne mogą trwać latami, a uzyskanie pozytywnej decyzji nie jest sprawą łatwą.
Niestety, inwestycje w odnawialne źródła energii nie są tanie. Nie można jednak zapominać o wynikających z nich korzyściach społecznych i środowiskowych. Stąd ich priorytetowy charakter w Unii Europejskiej, a co za tym idzie (zgodnie z przyjętymi dyrektywami) także w Polsce.

Roboczą część spotkania zamykały dwa referaty Wojciecha Stawianego, doradcy w Zespole Strategii i Współpracy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W pierwszym, zatytułowanym Priorytety w działaniach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2010 r., przedstawiono na wstępie wartości i zasady, którymi kieruje się Fundusz, to jest zasadę zrównoważonego rozwoju, najefektywniejszego wykorzystania środków publicznych, przejrzystości informacji. Zasadniczym dokumentem wprowadzonym w 2009 roku jest Program Priorytetowy, który jest podstawą przyjmowania i opracowania wniosków o dofinansowanie.
Omówiono także „Listę programów priorytetowych, finansowanych ze środków NFOŚiGW w 2010 roku”, która zawiera 40 programów podzielonych dziedzinowo na 9 grup: ochrona wód, gospodarka wodna, ochrona powierzchni ziemi, geologia i górnictwo, ochrona klimatu, ochrona przyrody, wspieranie edukacji, ekspertyzy i prace naukowo-badawcze, a także programy międzydziedzinowe.

NFOŚiGW na rzecz efektywności energetycznej to temat drugiego wystąpienia Wojciecha Stawianego. Zawierało ono informacje o zaangażowaniu się Funduszu w dofinansowanie działań służących polepszeniu efektywności energetycznej, w tym również w obszarze inteligentnych sieci energetycznych oraz o źródłach pochodzenia i wysokości przeznaczonych na ten cel środków.
W latach 2010/2011 Fundusz będzie wdrażał 8 działań i programów priorytetowych; trwają prace nad opracowywaniem kolejnych dwóch. Programy wdrażane to zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej (ten program został już uruchomiony), efektywne zarządzanie energią, modernizacja i rozwój ciepłownictwa, racjonalizacja gospodarki odpadami i zasobami w przedsiębiorstwach, wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik, efektywna dystrybucja energii, wysokosprawne wytwarzanie energii, termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej.
Przewiduje się, że w latach 2010-2017 na dofinansowanie energooszczędności i poprawy efektywności energetycznej NFOŚiGW przeznaczy około 7,6 mld zł.

Okazuje się, że spotkanie rozpoczęliśmy od finansów i tym tematem również je zakończyliśmy. Czyżby był to swoisty znak czasu?

Ewelina Sygulska
 

© 2024 Grupa INFOMAX