Advertisement
Elektryczny BYD e6 w naszym kraju?

Już niebawem na polskich drogach pojawią się pierwsze samochody elektryczne prosto z Chin. Obecnie przygotowywany jest specjalny certyfikat dopuszczający elektryczny model BYD e6 do sprzedaży. Dystrybucją zajmuje się firma Stampa, której właścicielem jest Stanisław Pamuła. Łódzki biznesmen zajmuje się także produkcją ekologicznych toreb i koszy na śmieci. Pierwszy raz było o nim głośno rok temu, kiedy to rozpoczął dystrybucje amerykańskich pojazdów elektrycznych Volt+.

Image

BYD e6 jest vanem produkcji chińskiej napędzanym całkowicie energią elektryczną. Najważniejszym elementem samochodu jest tu niewątpliwe jego napęd. W ofercie znaleźć można kilka jego rodzajów:
-75 kW (przód),
-160 kW (przód),
-75 kW + 40 kW (4×4) oraz
-160 kW + 40 kW (4×4).

W zależności od konfiguracji waga pojazdu waha się w granicach 2020 do 2175 kg. Najmocniejsza jednostka napędowa pozwalają na osiągnięcie 100 km/h w przeciągu zaledwie 8 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 165 km/h, co przy tak dużej masie pojazdu wydaje się być dobrym wynikiem.

Image

Na potrzeby zasilania energia elektryczną wykorzystano akumulatory „żelazne ” charakteryzujące się znacznie niższą ceną od popularnych obecnie rozwiązań litowo-jonowych. Duża zaletą jest możliwość recyklingu tych baterii, oraz ich nietoksyczność. Całkowity zasięg na w pełni naładowanych akumulatorach wynosi 400 km. Ładowanie za pomocą gniazdka elektrycznego w trybie szybkim zajmuje jedynie 10min, co pozwola na 50% naładowanie akumulatorów. Trwałość baterii oceniono na 2000 ładowań, co przekłada się na przebieg ok. 600 tys. km. Jak każdy pojazd elektryczny e6 charakteryzuje się niskim poziomem wytwarzanego hałasu, co jest szczególnie istotne w przypadku poruszania się auta w wielkich aglomeracjach miejskich.

Według wstępnych danych BYD e6 kosztować ma w granicach 80 do nawet 100 tys. zł. Producent zapewnia o doskonałych wynikach testów bezpieczeństwa. Jednak czy aby na pewno 2 tonowy kolos jest bezpieczny? Warto być ostrożnym, tym bardziej iż produkty chińskie nie cieszą się zbyt dobra opinią, co pokazały również wielkorotnie testy zderzeniowe.

Image

Firmy BYD chce zostać liderem w produkcji pojazdów elektrycznych. Mające zaledwie 14 lat przedsiębiorstwo produkuje już m.in. samochód hybrydowy. Teraz chcą wkroczyć na rynek amerykański i europejski. Posiadaczem 10 % chińskiej firm jest światowy inwestor giełdowy Warren Buffet, jego udziały wycenia się na kwotę 230 mln USD.

Piotr Maj
ecomoto.pl

 

© 2024 Grupa INFOMAX